Nuoruuden ruokavalio yhteydessä myöhempään suolistosyöpään
Suolistosyöpien kehittymiseen saattaa vaikuttaa niinkin kaukainen asia kuin nuoruusiän ruokavalio. Terveellisen ruokavalion omaksuminen varhain voisi siis auttaa myös sairauden ehkäisemisessä, tuoreen tutkimuksen havainnot vihjaavat.
Tulosten perusteella paksusuolen syövät olivat harvinaisimpia osallistujilla, jotka lapsuudessaan olivat syöneet paljon kasviksia ja saaneet runsaasti A-vitamiinia. Keski-iän ruokavaliossa hyödyllisiksi nousivat maito, joka liittyi myös pienentyneeseen peräsuolisyövän riskiin, sekä hedelmät, kalsium ja C-vitamiini. Syöpäriskin suurentumiseen liittyi runsas punaisen lihan, lihavalmisteiden sekä kovien rasvojen nauttiminen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin lähes 300 000 miehen ja naisen ruokavalio- ja syöpätietoja, jotka oli kerätty osana aiempaa tutkimusta. Osallistujia pyydettiin kuvailemaan ruokavaliotaan edeltävältä vuodelta sekä muistelemaan millainen heidän ruokavalionsa oli ollut kymmenen vuotta sitten heidän ollessa 40-61-vuotiaita sekä lapsuudessa 12-13 vuoden iässä.
Suolistosyöpien kehittymiseen menee vuosikymmeniä, joten lapsuuden ja nuoruuden ruokavaliolla voi hyvinkin olla osansa sairastumisessa. Nyt saatuja tuloksia kannattaa silti tulkita varoen, sillä on epäselvää miten tarkkoja osallistujien arviot lapsuuden ruokavaliosta ovat. Havaintoja tukevia tuloksia on tosin saatu aiemminkin.
Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
American Journal of Clinical Nutrition 2011;doi:10.3945/ajcn.111.020701
Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa. Kielto koskee materiaalin käyttöä frame-tekniikalla, linkittämällä suoraan tähän tiedostoon sekä kaikkeen muuhun toimintaan mm. cache- ja proxy-tekniikalla. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen muillakin tavoilla kielletään. Tämä koskee myös tulostusta ja tallennusta muuhun kuin yksityiseen käyttöön.